bitcoin-hash-rate
خبر قطعی برق در استان شین‌جیانگ Xinjiang چین و کم شدن قدرت ماینینگ شبکه بیتکوین باعث ریزش هش‌ریت Hash Rate شبکه بیتکوین در آوریل 2021 شد. تمرکز استخراج بیت‌کوین در چین چه تاثیری روی شبکه بیت‌کوین دارد؟

دلیل منتشر شدن این خبر توسط رسانه‌ها این است که دولت چین به دلیل بحرانی مرتبط با نیروگاه‌های زغال‌سنگ، یک سری از این نیروگاه‌ها را به همراه یک سری از بیزینس‌های پرمصرف از جمله مزارع ماینینگ شبکه بیت‌کوین در منطقه شین‌جیانگ را خاموش کرده است. (که به دلیل آن نمی پردازیم).

این رخداد باعث ریزش هش‌ریت شبکه بیت‌کوین (کاهش توان پردازش شبکه) شده است.

چرا این مسئله کاهش هش‌ریت مهم عنوان شده است؟ و دلیل پر سرو صدا بودن موضوع چیست؟

هش‌ریت یک شاخص گمراه‌کننده است و به طور کلی وضوح ندارد. در واقع این شاخص در شبکه بیت‌کوین وجود ندارد.

از سلسله بلوک‌هایی که در شبکه بیت‌کوین تولید می‌شود و مدت زمانی که این بلوک‌ها ایجاد می‌شوند می‌توان تخمین زد که چه مقدار هش‌ریت در دنیا وجود دارد.

مثلا باید در هر 2هفته، 2016 بلاک پیدا کنیم.

اگر به جای 2016 بلاک، در طول این دو هفته 2000 بلاک پیدا شود، می‌گوییم هش‌ریت کاهش داشته و اگر 2030 بلاک پیدا شد، می‌گوییم هش‌ریت اضافه شده است و شبکه بیت‌کوین خودش این میزان را تنظیم خواهد کرد.

چون فهم این مسئله راحت نیست و ارتباطی به شبکه بیت‌کوین ندارد، سرو صدای زیادی ایجاد می‌کند، اما در واقع اتفاق خیلی مهمی نیفتاده است!

آیا کاهش هش‌ریت باعث شده کاهش امنیت شبکه و تراکنش های بیت‌کوین شده است؟ خیر

ما اصولا با هر مقدار هش‌ریتی، شبکه امنی داریم.

مقدار هش‌پاور کمتر شده و نشان می‌دهد که ماینرهای کمتری وجود دارند، اما به این معنی نیست که شبکه بیت‌کوین و یا تراکنش‌هایش امن نیست و این دو مسئله مجزا از یکدیگر است.

در واقع یک عدد خاص برای اینکه بگوییم هش‌ریت باعث امنیت شبکه بیت‌کوین یا تراکنش‌های آن بشود نداریم، که مثلا بگوییم اگر 100هگزا هش قدرت داشته باشیم، شبکه بیت‌کوین امن است.

در مقوله امنیت در این خصوص باید اینگونه بگوییم که مقدار مشخصی ماینینگ وجود دارد.

باید قدرت بیشتری از مجموع مقدار ماینینگ کلی وجود داشته باشد، تا بتواند double spend یا attack انجام دهد و کاهش این مقدار هش‌ریت باعث عدم امنیت شبکه و تراکنش‌ها نمی شود.

چرا باید این موضوع به صورت اخباری منفی عنوان شود؟

در خصوص اخبار منفی منتشر شده در مورد ریزش 50 درصدی هش‌ریت شبکه بیت‌کوین بهتر است، ابتدا بدانیم که قبل از این خبر به صورت میانگین میزان هش‌ریت در حدود 170هگزا هش درثانیه بوده است.

china-blackout-bitcoin
شاخص هش‌ریت در سایت https://www.blockchain.com/charts/hash-rate

برای فهم دقیق از هش‌ریت بیت‌کوین نیاز به ارائه توضیحاتی است!

ما یک تسلسل بلاک در شبکه بیت‌کوین داری، که فاصله بین آنها بین 1 تا 2 هفته سنجدیده می‌شود.

دلیل اینکه تولید این بلاک‌ها را در فاصله‌های طولانی می‌سنجیم، این است که پیدا کردن این بلاک‌ها بر اساس احتمالات است و برای اطمینان در بازه‌های طولانی مدت سنجیده می شود.

اگر به صورت میانگین در هر 10 دقیقه یک بلاک پیدا شود (در بازه دو هفته) ممکن است در 3 ساعت هیچ بلاکی پیدا نشود و در 3 ساعت بعد تعداد بلاک‌های پیدا شده به ازای هر 3 دقیقه یک بلاک باشد.

همانگونه که در نمودار فعلی هش‌ریت شبکه بیت‌کوین مشخص است، این کاهش در حدود 15 تا 20 درصد بوده و کاهش 50% درصدی عنوان شده در بازه زمانی 24 ساعته اعلام شده است.

china-blackout-bitcoin
شاخص هش‌ریت در سایت https://www.blockchain.com/charts/hash-rate

آیا شاخص نوسانات هش‌ریت باید بر روی سرمایه گذاری شما بر روی بیت‌کوین تاثیر بگذارد؟

اگر نوسانات هش‌ریت باعث می‌شود که بر روی سرمایه‌گذاریتان تاثیر بگذارد، که به خاطر این نوسانات یا با شنیدن کاهش هش‌ریت در فلان سایت خبری، بیت‌کوین خود را می‌فروشید!

یا با افزایش هش‌ریت دوباره بیت‌کوین می‌خرید و یا از این نوسانات می‌ترسید؛ شدیدا به شما توصیه می‌کنم که حتما در ارتباط با پروتکل بیت‌کوین و مسائل فنی بیت‌کوین مطالعه بیشتری داشته باشید. چرا که برای این مسئله هیچ درمانی وجود ندارد.

سایت‌های خبری، اخبار زرد را منتشر می‌کنند و این باعث می‌شود شما صدمه ببینید و ذهن و روان شما درگیر این مسئله شود.

اما وقتی نسبت به اینگونه مسائل آشنایی داشته باشید و به مسائل فنی مسلط باشید، اگر چنین خبری را شنیدید خودتان می‌توانید صحت خبر را بررسی کنید و از درگیری ذهنی خود جلوگیری کنید.

تمرکز استخراج بیت‌کوین در چین چه تاثیری روی شبکه بیت‌کوین دارد؟

ماینرهای زیادی در کشور چین کار استخراج بیت‌کوین را انجام می‌دهند (بیش از نیمی از استخراج بیت‌کوین در چین انجام می‌شود)

یک سوالی که بسیار زیاد پرسیده می‌شود این است که، اگر زمانی کشور چین کل ماینرهای بیت‌کوین را جمع کند و استخراج بیت‌کوین را ممنوع کند، آن زمان چه بلایی سر شبکه بیت‌کوین می‌آید؟

این موضوع شبیه همین اخبار منتشر شده در مورد قطعی برق در استان شین‌جیانگ چین (Xinjiang) و کاهش قدرت ماینینگ است.

شبکه همچنان به کار خود ادامه می‌دهد.

بلاک‌ها تا 2 هفته آینده با سرعت کمتری پیدا می‌شوند و مقداری بر روی کارمزدها تاثیرگذار خواهد بود

(چون بلاک‌های کمتری پیدا می‏شوند، تراکنش‌های کمتری کانفرم می‌شوند، پس هزینه‌ها بالاتر می‌روند)

فقط همین، شبکه بیت‌کوین تعطیل و جمع نمی شود.

باید یادآوری کنم، که اگر حتی چنین تئوری توطئه‌ای در ذهن بوجود بیاید که اگر ماینرها را جمع کنند و استخراج را ممنوع و جمع کنند چه اتفاقی می افتد؟

فقط هش‌ریت کاهش پیدا می‌کند و شبکه همچنان امنیت خواهد داشت، اما با افزایش کارمزدها به کار خود ادامه خواهد داد…

این بود، از ماجرای کاهش هش‌ریت در آوریل 2021 و اخبار پیرامون آن که در کانال یوتیوب ضیا صدر منتشر شد.

صحبت‌های ویدئویی ضیا را به دلیل اهمیت در 26 آوریل 2021 به متن برگرداندم که در صفحه ویرگول ضیا صدر نیز منتشر شد. اکنون جهت آرشیو در بخش بازارهای مالی با تصحیح باز نشر شد.